Så genomförs en lyckad företagsförsäljning

Goda förberedelser och gott om tid – det är nyckeln till en bra företagsförsäljning menar Claes Trozelli och Patrik Alvhage, företagsmäklare på Länia.

– Att vara väl förberedd som säljare är den stora skillnaden mellan en lyckad och misslyckad affär, säger Claes Trozelli, företagsmäklare på Länia.

Att sälja ett företag är oftast den största och mest komplexa affären en ägare gör i sitt liv, med betydande ekonomiska, juridiska och personliga konsekvenser.

Länia är med över 30 års erfarenhet en av de äldsta företagsmäklarna i Sverige, och har hjälpt till att förmedla tusentals onoterade bolag till nya ägare. Här känner man köparna, vet hur de tänker och vad de värderar vid förvärv.

– Ju tidigare en ägare börjar planera en försäljning, desto bättre blir de förutsättningar som krävs för ett bra resultat, säger Claes Trozelli, som är verksam vid Länias kontor i Stockholm.

En köpare värdesätter bolag med ordning och reda. Exempel är ordning runt ekonomifunktionen, de avtalsmässiga bitarna samt identifiering av nyckelpersoner. 

– Det krävs ofta en del tid för att dels vässa eller bygga upp struktur, dels rensa bort och minimera sådant som en köpare betraktar som risker, samt identifiera vem som ska leda bolaget efter säljarens sorti, förklarar han.

Länia kan hitta rätt köpare

Viktigt är att hitta rätt köpare. Säljaren kanske inte bara vill ha bra betalt, utan också få en köpare som har rätt framtidsvision för företaget.

– Samtidigt måste säljaren ha rätt förväntningar på priset – annars riskerar affären att spricka, förklarar Patrik Alvhage, företagsmäklare på Länia i Göteborg.

Länia är verksamt över hela landet. På varje kontor finns stor kunskap om den lokala marknaden, samtidigt som all personal har tillgång till organisationens samlade kompetens och hela nätverk. Det gör att man lättare kan hitta en bra köpare.

– Med vår lokala närvaro förstår vi våra uppdragsgivares verklighet. Med vår samlade kompetens har vi den kunskap som behövs för varje enskilt uppdrag inklusive att hitta rätt köpare, avslutar Patrik Alvhage.

Om Länia Företagsförmedling
Länia Företagsförmedling AB startade sin verksamhet 1990. Namnet Länia kommer av att man är representerade i varje län, med totalt 25 kontor och 40 anslutna företagsmäklare.
Länia jobbar främst med företagsförmedling och värdering till ägarledda bolag med beprövad affärsmodell och med transaktionsvärde på över 10 Mkr.

10f446b0 a3d6 4a15 b860 d59348b60f5e
Claes Trozelli och Patrik Alvhage, företagsmäklare på Länia.

Artikeln är framtagen i samarbete med Dagens Industri:

Gå till Dagens Industri: https://www.di.se/brandstudio/lania-foretagsformedling/experter-sa-genomfors-en-lyckad-foretagsforsaljning/

Trygghet, branschkännedom, lång erfarenhet och lokala kontakter, är några av de synpunkter vi hör från våra uppdragsgivare, när vi frågar varför valet föll på Länia.
Din prenumeration kunde inte sparas. Försök igen.
Din prenumeration har lyckats.
Copyright Länia Företagsförmedling AB © 2025 All Rights Reserved
Quality by Digitalpartner
crossmenu